MINTATÁJÉKOZTATÓ
MINTATÁJÉKOZTATÓ
1.
Kellékszavatosság:
Milyen esetben élhet a
kellékszavatosság jogával?
Ön, az M&M Logic Kft. hibás
teljesítése esetén a vállalkozással szemben kellékszavatossági igényt
érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint.
Milyen jogok illetik meg a kellékszavatosság igénye alapján?
Javítás vagy csere igény
lehetőségét kérheti. Amennyiben a javítást vagy cserét nem kérte, úgy
igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását vagy a hibát a
vállalkozás költségére Ön is kijavíthatja, kijavíttathatja, vagy elállhat a
szerződéstől.
Milyen határidőben
érvényesítheti a kellékszavatosság igényét?
A hiba észlelésekor köteles
késedelem nélkül jelezni. Amennyiben fogyasztónak minősül, a hiba
felfedezésétől számított kettő hónapon belül közölni. A szerződés
teljesítésétől számított egy éves - fogyasztók esetén két éves – elévülési
határidőn túl kellékszavatossági jogait már nem érvényesítheti.
Milyen egyéb feltétele van a
kellékszavatossági jogai érvényesítésének?
A teljesítéstől számított hat hónapon
belül a hiba közlésén túl nincs más feltétel, ha igazolja, hogy a terméket a
vállalkozás nyújtotta. A teljesítéstől számított hat hónap után, Ön köteles
bizonyítani, hogy a felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.
1. Termékszavatosság:
Milyen esetben élhet a
termékszavatosság jogával?
Kizárólag fogyasztónak minősülő
vásárló jogosult ennek a jognak a gyakorlására.
Milyen jogok illetik meg a
termékszavatosság igénye alapján?
Ön kizárólag a hibás termék
cseréjét vagy javítását kérheti.
Milyen
határidőben érvényesítheti a termékszavatosság igényét?
Ön a termékszavatossági igényét
a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított két éven belül
érvényesítheti.
Kivel
szemben és milyen feltétellel érvényesítheti a termékszavatossági igényét?
A termék gyártójával vagy
forgalmazójával szemben gyakorolhatja, a termék hibáját Önnek kell
bizonyítania.
A gyártó (forgalmazó) milyen
esetben mentesül a termékszavatossági kötelezettsége alól?
Amennyiben bizonyítani tudja:
-
a
terméket nem üzleti tevékenységi körében gyártotta, illetve hozta forgalomba
vagy
-
a
hiba a tudomány és technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában
nem volt felismerhető vagy
-
a
termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
A gyártónak elegendő
egy okot bizonyítania. Ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és
termékszavatossági igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem lehet
érvényesíteni. Termékszavatossági igény sikeres érvényesítése esetén, a
kicserélt/kijavított termékre kellékszavatossági igény érvényesíthető.
2. Jótállás:
Milyen esetben élhet a jótállás
jogával?
A 151/2003. (IX, 22.) Korm.
rendelet mellékletében meghatározott tartós fogyasztási cikknek minősülő termék
értékesítése esetén, az ilyen fogyasztási cikk hibája esetén kizárólag a
fogyasztónak minősülő megrendelő a vételár függvényében
-
10
000-100 000 forintig: az átvételtől vagy a vállalkozás általi üzembe
helyezéstől számított 1 éven belül
-
100
001-250 000 forintig: az átvételtől vagy a vállalkozás általi üzembe helyezéstől
számított 2 éven belül
-
250
001 forint felett: az átvételtől vagy a vállalkozás általi üzembe helyezéstől
számított 3 éven belül
jótállási igényt érvényesíthet.
Milyen jogok és milyen határidőn
belül illetik meg a jótállás alapján?
Ön a tartós fogyasztási cikk
hibája esetén a fenti határidőkön belül jótállási igényt érvényesíthet a
vállalkozással szemben, feltéve, ha fogyasztónak minősül.
Amennyiben Ön a fogyasztási
cikket az átadástól számított 6 hónapon túl helyezteti üzembe, akkor az átadás
napja lesz a jótállás kezdő időpontja.
Kijavítás esetén a jótállás
időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel,
amíg a fogyasztó a cikket nem használhatta.
Jótállási igényét a Fogyasztó a
kellékszavatosságnál rögzítettek szerint érvényesítheti, azzal a kivétellel,
hogy a tartós fogyasztási cikk hibája esetében az átvételtől számított 3
munkanapon belül érvényesített csereigény esetén a Kereskedő a terméket
kicseréli, ha a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza. Ezen
túli bejelentés esetén ha a kijavítás/kicserélés időtartama meghaladja a 15
napot, akkor a vállalkozás köteles tájékoztatni Önt ennek várható
időtartamáról. Ez a tájékoztatás az Ön előzetes hozzájárulása esetén
elektronikus úton, vagy a fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas más
módon történhet meg.
A Fogyasztó kijavítás iránti
igényét a jótállási jegyen feltüntetett garanciális szerviznél közvetlenül is
érvényesítheti.
A vállalkozás a fogyasztási cikk
cseréjére, ha pedig ez nem lehetséges, a vételár visszafizetésére köteles:
-
ha
az első javítás során kiderül, hogy a cikk nem javítható, és a fogyasztó
másként nem rendelkezik;
-
ha
a jótállási időtartam alatt a cikk három javítás után ismét meghibásodik, és a
fogyasztó eltérően nem rendelkezik;
-
ha
a fogyasztó nem igényli a vételár leszállítását, és nem kíván javítást;
-
ha
a kijavításra az igény közlésétől számított 30 napig nem kerül sor.
A cserére, visszafizetésre 8
napon belül sort kell keríteni.
Mikor mentesül a vállalkozás a
jótállási kötelezettsége alól?
A Vállalkozás jótállási
kötelezettsége alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba
oka a teljesítés után keletkezett. Ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és
jótállási igényt, ill. termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre,
egymással párhuzamosan nem érvényesítheti.